Hyvinvointi

Kokonaisvaltainen hyvinvointi muodostuu fyysisestä ja psyykkisestä tasapainosta. Parhaita keinoja hyvään elämään ovat terveellinen ravinto, monipuolinen liikunta ja riittävä lepo. Näitä löydät Ilorannasta, maaseudun rauhasta metsän ja veden ääreltä.

Hyvinvointi ›

Kokonaisvaltaisuus

Ilorannan tavoitteena on tuottaa kokonaisvaltaista hyvinvointia ihmiselle, niin mielelle kuin keholle. Ilorannassa se tarkoittaa kiireettömyyttä, elämästä nauttimista, yhdessäoloa sekä aikaa myös itselle.

Kokonaisvaltainen hyvinvointi on istumista valmiiseen ruokapöytään, jossa on isännän savustamaa kalaa, tuoretta vastaleivottua leipää, itse tehtyä kotijuustoa, hämäläisiä herkkuja kuten mokkoa sekä muuta maistuvaa lähiruokaa.

Hyvinvointi Ilorannassa on rentoutumista puhtaassa luonnossa ja monenlaisia liikuntamahdollisuuksia niin ulkona kuin sisällä. Ihmisen kokonaisvaltainen hyvinvointi on Ilorannassa sydämen asia.

Hyvinvointi ›

Ravinto

Ruoka on iso osa ihmisen hyvinvointia. Ilorannassa hyvällä ja maukkaalla ruoalla on pitkät perinteet paikan historiassa. Käytössä on edelleen reseptejä, jotka ovat olleet Ilorannan käytössä jo ammoisina aikoina. Uusia ruokia kehitetään rinnalle, mutta Elin-isomummon reseptit ovat yhä säilyttäneet suosionsa herkkupöydässä.

Haluamme tarjota aitoa ja mutkatonta, reilua suomalaista lähiruokaa suoraan Hauholta. Ilorannassa tarjottava ruoka on lähiruokaa hämäläisistä järvistä, pelloilta ja metsästä. Se on paikan päällä leivottua leipää, isännän savustamaa kalaa, luomuperunoita, paistia, metsäsieniä, kauden kasviksia ja kotijuustoa kotitekoisen marjahillon kera. Ruokalistamme suosikkeja ovat oman keittiön silakat, paistettu kuha, savuhaukiterriini ja hunajasavustettu lohi. Ilorannan herkulliset perinnejuustot maustetaan mintulla, puolukalla ja pähkinällä.

Olemme ylpeitä siitä, että voimme kertoa ruokien alkuperän tarkkaan. Suppilovahverot on poimittu Mäyränkallion kupeesta, sienisalaatin rouskut Ruokovuoresta. Hirvi on kaadettu Kalkkivuoressa ja maa-artisokat kasvaneet Satorannan yrttipuutarhassa. Perunoiden aromi on peräisin Tuittulan hiekkamailta ja mansikoiden Kyllönjoen pelloilta.

Herkkupöytä ei Ilorannassa rajoitu vain salin ruokapöydän ääreen. Herkutella voi myös laavulla nuotiolla tikkupullan tai lettujen kera. Riihessä järjestetään juhlavampia illallisia ja ruoan ympärille voidaan rakentaa myös erilaisia teemoja, kuten rautakauden ruokajuhlat, syksyn kekripidot tai niskavuorelaiset illalliset, jotka ammentavat tarinansa suoraan Ilorannan historiasta.

Myös ruoan pyytämiseen ja valmistamiseen saa halutessaan osallistua. Loppukesän ja alkusyksyn rapuretket Ilorannan lautalla, rosvopaistin valmistaminen rantamäen viikinkikylässä tai öinen madepilkki sydäntalvella antavat ihania elämyksiä ja muistoja.

Hyvinvointi ›

Liikunta

Iloranta tarjoaa lukuisia erilaisia vaihtoehtoja liikkua, joten jokaiselle löytyy varmasti omalle hyvinvoinnille ja kuntotasolle sopivia mahdollisuuksia. Sauvakävely- ja pyöräilyreitit halkovat hämäläisiä metsiä ja maaseutua. Ilorannasta saa sauvat tai pyörän varusteineen lainaksi ja alueella on useita eripituisia lenkkejä. Järvimaisemaan voi tutustua veneilyn, melonnan tai vesijuoksun kautta.

Talvisin säiden salliessa luonnon helmaan pääsee liikkumaan lumikenkäillen, potkukelkalla tai hiihtäen valmiiksi tehtyjä latuja pitkin. Rannassa on myös luonnonjää-curlingrata sekä kenttä leikkimieliselle lätkämatsille tai taitoluisteluesitykselle.

Omatoimista lihaskuntoharjoittelua varten Ilorannan maalaismaisemaa kiertää noin kilometrin pituinen peltolenkki, jonka varrella on lihaskuntosuorituspaikkoja. Treenin voi tehdä reitillä oman fiiliksen mukaan leppoisasti tai crossfit-tyyppisesti kaiken irti ottaen.

Omenakellarin kuntosali ja monitoimitila tarjoavat mahdollisuuden liikkua silloinkin kun sää ulkona ei ole kaikkein parhain. Kuntosali on varusteltu laitteilla, jotka kehittävät kehon eri osia. Monitoimitilassa järjestetään viikosta riippuen joogaa, pilatesta, aerobicia, zumbaa sekä muuta ryhmäliikuntaa. Mahdollisuuksien mukaan jumpat pidetään kesäisin pihalla nurmikentällä. Myös ohjatut lihaskuntoharjoittelut pidetään usein ulkona, jolloin voi nauttia liikunnan lisäksi raikkaasta ilmasta.

Toiminnallisissa harjoituksissa, kahvakuulatreeneissä tai perinteisessä kiertoharjoittelussa käytetään harjoitteluvälineinä tankojen, levy- ja käsipainojen sekä kahvakuulien lisäksi paljon todellisia toiminnallisia harjoitteluvälineitä, kuten tukkeja, traktorin renkaita, maitohinkkejä tai lekoja. Ohjatut liikuntatuokiot vetää aina liikunnan ammattilainen.

Pihapiirissä on erilaisia pihapelejä, kuten tikka, petankki, kubbi ja kyykkä. Kaksi tenniskenttää on myös vapaasti asiakkaiden käytössä. Mailoja voi lainata Ilorannasta. Tenniskentällä pelataan myös sählyä. Kesällä käytössä on trampoliinit, jalkapallo- ja pesäpallokenttä, koriskenttä sekä rannan lentopallokenttä.

Riihessä on kiipeilyseinä ja korikiipeilypaikka sekä metsässä rissarata, joiden käyttö vaatii ohjausta. Lapsille ja lapsenmielisille järjestetään lähes päivittäin ohjattuja leikkihetkiä kuten kirkonrottaa, hippaa ja lipunryöstöä. Myös perheen pienimmät voivat nauttia leikistä pihapiirin leikkipaikalla, jossa on keinujen ja hiekkalaatikon lisäksi puumaja mielikuvituksellisiin seikkailuhetkiin.

Hyvinvointi ›

Luonto

Luonnon vaikutus ihmisen hyvinvointiin on merkittävä. Ilorannassa on vaivatonta liikkua ja nauttia puhtaasta luonnosta, sillä maatila sijaitsee kirkasvetisen järven rannassa, peltomaisemassa ja metsien ympäröimänä.

Ilorannan lähimetsän 3,5 kilometrin pituinen luontopolku kulkee metsän siimeksessä vaihtelevassa maastossa ja päätyy vanhan männyn juurelle laavulle, jossa voi hetken istahtaa kuunnellen metsän ääniä, ihailla maisemaa ja aistia sen raikkautta. Laavulla voi myös halutessaan yöpyä tai paistaa vaikkapa tikkupullaa ja keittää nuotiokahvit. Luontopolusta voi nauttia myös opastettuna retkenä, jossa puut, kasvit, linnut ja muut metsäneläimet tulevat tutuiksi.

Rauhoittavaa voimaa omaan hyvinvointiin voi hakea myös Ilorannan voimametsästä. Suurin osa alueen metsästä on havumetsää, uhkeaa kuusikkoa ja korkeaa mäntymetsää. Lisäksi alueella on pähkinälehto, koivuja, haapaa sekä metsälehmuksia. Metsässä samoilu rentouttaa ja virkistää kehoa ja mieltä. Luonto houkuttaa pysähtymään ja avaamaan silmät ympärillä olevalle kauneudelle. Voit istahtaa mättäälle, ihailla sammaleisten kivien kauneutta, naavaisia kuusenoksia tai eläinten tekemiä pieniä polkuja. Voit katsella korkeuksiin kohoavia puita ja kuunnella hiljaisuutta. Matkan varrella voit törmätä ajatuksia herättäviin kyltteihin, jotka kehottavat läsnäoloon ja nauttimaan juuri tästä hetkestä kaikilla aisteilla.

Ilorannan rantamäellä on harvinaisia kasveja sekä viikinkiaikainen kylä. Rantamäellä kasvaa paljon jo häviämässä olevia kedon kasveja, kuten mäkitervakkoa, keltamataraa, ketokaunokkia ja kesämaitiaista. Vieressä on viikinkiaikaista elämää esittelevä pieni kylä ja kiviröykkiöalue sekä turvekattoinen kammi ja laavut. Aivan järven rannassa on tervaleppälehto ja lintutorni, joka houkuttaa katselemaan lintujen muuttoa varsinkin keväisin ja syksyisin.

Hyvinvointi ›

Työhyvinvointi

Yrityksen menestyminen perustuu hyvinvoivaan ja motivoituneeseen henkilökuntaan. Työssä jaksaminen ja työhyvinvointi on yhteisöllinen ja yksilöllinen kokemus, joka rakennetaan yhdessä.

Työhyvinvointi on turvallista, terveellistä, tuottavaa ja hyvin johdettua työtä, jonka työntekijät ja työyhteisöt kokevat mielekkääksi ja palkitsevaksi. Työ tukee työntekijän elämänhallintaa. Työhyvinvointiin panostaminen tuo yritykselle säästöjä ja vaikuttaa organisaation kilpailukykyyn ja maineeseen. Hyvin suunniteltu panostus työhyvinvointiin maksaa itsensä moninkertaisena takaisin.

Tarjoamme loistavat puitteet työhyvinvointi- ja virkistyspäiviin keskellä luontoa, metsän ja veden äärellä. Tervetuloa virkistymään!

Hyvinvointi ›

Työhyvinvointipäivät

Tarjoamme loistavat puitteet mukaville ja tehokkaille työhyvinvointi- ja virkistyspäiville keskellä luontoa, metsän ja veden äärellä. Räätälöimme ohjelman aina asiakkaan tarpeiden mukaan.

Toimivien kokous- ja koulutustilojen lisäksi saatte Ilorannassa maistuvaa lähiruokaa, hyvinvointia liikunnasta sekä hemmottelua saunan pehmeissä löylyissä. Toiveidenne mukaan päivään voidaan yhdistää erilaisia oheisohjelmapalveluita, ohjattua liikuntaa tai hyvinvointiluentoja.

Yhden päivän tyky-päivä

Tervetuloa Ilorantaan ja tervetulokahvit tuoreine leipineen / Työhyvinvointipäivien avaus / Luento “Istuminen on uusi tupakka”. Istumisen vaikutukset kehoon ja hyvinvointiin / Lounas hämäläisen pitopöydän antimista / Voiman merkitys ihmisen työhyvinvoinnille / Ohjattua ulkoliikuntaa, toiminnallinen lihaskuntoharjoitus tai leikkimieliset joukkuekisat / Iltapäiväkahvit rantamäen laavulla tai päärakennuksen salissa

Yhden päivän työhyvinvointipäivään voi yhdistää saunomisen ja uimisen tai avannon

Esimerkki kahden päivän työhyvinvointipäivästä

1. päivä: Tervetuloa Ilorantaan ja tervetulokahvit tuoreine leipineen / Työhyvinvointipäivien avaus / Luento: Istuminen on uusi tupakka! Istumisen vaikutukset kehoon ja hyvinvointiin / Lounas Ilorannan maistuvasta lähiruoasta / Ohjattua ulkoliikuntaa / Iltapäiväkahvit rantamäen laavulla / Savusauna ja puulämmitteinen rantasauna sekä uiminen/avanto / Illallinen / Majoitus 2hh Omenatarhassa, päärakennuksen yläkerrassa ja punaisessa talossa

2. päivä: Aamiainen / Voiman merkitys ihmisen hyvinvoinnille ja toiminnallinen lihaskuntoharjoitus / Luento: Oma harjoitusohjelma: mitä, miten, miksi ja milloin? / Lounas / Näkemiin ja tervetuloa uudestaan

Aamiaiseksi, lounaaksi ja päivälliseksi maukasta, puhdasta lähiruokaa Ilorannan tapaan. Koulutustila Omenakellari tai Parvi ovat käytettävissä varusteineen koko ajan ryhmän omaan kokoustamiseen. Työhyvinvointipäiviin on mahdollista yhdistää johtoryhmien tiimivalmennus, kehon toimintakykytestit tai kehonkoostumusmittaus.

Hyvinvointi ›

Firstbeat-analyysi

Hyvinvoiva henkilöstö on osa yrityksen kilpailuetua. Yksilöiden hyvinvointi heijastuu koko organisaatioon. Ilorannassa voi teettää Firstbeat-hyvinvointianalyysin, joka toimii työkaluna sekä henkilökohtaisen että työyhteisön hyvinvoinnin kehittämiseen.

Firstbeat-hyvinvointianalyysi tarjoaa jokaiselle työntekijälle keinot henkilökohtaisen hyvinvoinnin rakentamiseen, vinkkejä työssä jaksamiseen sekä palautumisen hallintaan. Mittaus tunnistaa jokaisen kuormitustekijät töissä ja vapaa-ajalla. Se auttaa asettamaan niin henkilökohtaiset kuin koko organisaation yhteiset tavoitteet. Mitattavalla tiedolla ja kohdennetuilla toimenpiteillä päästään entistä parempiin tuloksiin.

Firstbeat-analyysin tavoitteena on edistää henkilöstön toimintakykyä ja työssä jaksamista. Jokainen työntekijä saa henkilökohtaisen raportin, jossa on esitelty keinot juuri oman hyvinvoinnin rakentamiseen. Firstbeat-analyysin avulla työnantaja näkee, miten organisaatio voi. Sen avulla voidaan kohdistaa hyvinvoinnin investoinnit oikein, vaikuttaa mahdollisiin sairauslomista kohdistuviin kustannuksiin, puuttua riskiryhmiin ajoissa sekä pienentää työkyvyttömyysriskiä.

Firstbeat-analyysi tarjoaa uutta ja innostavaa lähestymistapaa rutinoituihin terveystarkastuksiin. Lisäksi sen avulla voidaan löytää todelliset kuormitustekijät ja kehittää terveellisempiä työtapoja ja käytäntöjä.

Hyvinvointi ›

Hyvinvoiva johtaja

Johtajalla on usein suuri vastuu yrityksen menestymisestä. Vastuun myötä työmäärät voivat kasvaa suureksi, jonka seurauksena elämänrytmi on epäsäännöllistä, ruokavalio puutteellista ja liikuntamäärät liian vähäisiä. Hetken aikaa elimistö jaksaa, mutta jossain kohtaa työn ja elämäntavan vaativuus kuormittaa elimistöä ja heikentää työssä suoriutumista. Väsynyt johtaja on myrkkyä koko organisaatiolle. Hyvinvoinnistaan huolehtiva johtaja on mahtava esimerkki alaisilleen.

Iloranta tarjoaa johtajille, johtoryhmille sekä esimiehille erityisen paketin työhyvinvoinnista. Johtajille räätälöidyillä työhyvinvointipäivillä keskitytään unen, ravinnon ja harjoittelun merkitykseen omassa hyvinvoinnissa sekä huolehditaan fyysisestä hyvinvoinnista personal trainerin ohjaamana. Osallistujille muokataan oma henkilökohtainen harjoitusohjelma. Lisäksi voidaan tehdä Firstbeat-hyvinvointianalyysi, joka tunnistaa kehon toimintakyvyn sekä stressitekijöitä niin työssä kuin vapaa-ajalla. Kokonaisvaltaisen työhyvinvointipäivän kruunaa maukas lähiruoka, saunan löylyt sekä uni ja rentoutuminen maaseudun rauhassa.

Yhden päivän johtajien työhyvinvointi

Tervetuloa Ilorantaan ja tervetulokahvit tuoreine leipineen / Työhyvinvointipäivien avaus / Luento: Fyysinen kunto - johtajan menestystekijä / Lounaaksi maukasta lähiruokaa Ilorannan tyyliin / Luento: Miksi työpaikkaliikuntaan kannattaa investoida? / Riihitreeni - toiminnallinen lihaskuntoharjoitus personal trainerin johdolla / Iltapäiväkahvit rantamäen laavulla tai päärakennuksen salissa / Näkemiin ja tervetuloa uudestaan

Koulutustila Omenakellari tai Parvi ovat käytettävissä koko ajan ryhmän omaan kokoustamiseen. Yhden päivän työhyvinvointipäiviinkin on mahdollista yhdistää saunominen ja uiminen tai talvella avanto. Firstbeat-hyvinvointianalyysi ei sisälly hintaan.

Kahden päivän johtajien työhyvinvointi

Ensimmäinen päivä: Klo 16.00 tervetuloa Ilorantaan ja tervetulokahvit / Työhyvinvointipäivien avaus / Luento: Fyysinen kunto - johtajan menestystekijä / Illalliseksi maukasta lähiruokaa Ilorannan tyyliin / Luento: miksi työpaikkaliikuntaan kannattaa investoida? / Toiminnallinen lihaskuntoharjoitus personal trainerin johdolla / Savusauna ja puulämmitteinen rantasauna sekä uiminen / Majoitus 1 hh Omenatarhassa, päärakennuksen yläkerrassa ja punaisessa talossa

Toinen päivä: Aamiainen tuoreine leipineen ja piirakoineen / Luento: Istuminen on uusi tupakka / Oman henkilökohtaisen harjoitusohjelman suunnittelu oman harjoittelun tueksi / Ohjattua ulkoliikuntaa / Lounaaksi maukasta lähiruokaa Ilorannan tyyliin / Näkemiin ja tervetuloa uudestaan

Koulutustila Omenakellari tai Parvi ovat käytettävissä koko ajan myös ryhmän omaan kokoustamiseen. Firstbeat-hyvinvointianalyysi ei sisälly hintaan.

Back to Top